Ismeri a viselkedési közgazdaságtan fogalmát? Ez egy gazdasági elmélet, amely szerint az emberek nem csak racionálisan döntéseket hoznak, hanem gyakran irracionálisakat is. Ön is így van ezzel?
Mit jelent a viselkedési közgazdaságtan?
A viselkedési közgazdaságtan fogalma már több, mint 30 éve ismert. Előtérbe viszont csak az utóbbi néhány évben került. Ez egy gazdasági elmélet, ami a pszichológiai motívumokon alapuló emberi döntéseket igyekszik megmagyarázni, illetve arra törekszik, hogy integrálja az emberi viselkedés megértését a pszichológusok oldaláról a gazdasági elemzésbe.
Ennek az elméletnek a támogatói azt állítják, hogy az emberek nem döntenek racionális indíttatás alapján. Például gyakran követik a megszokott vonalat, vagy megpróbálnak elkerülni egy bizonyos kockázatot. Ezért hoznak az emberek látszólag logikátlan gazdasági döntéseket.
Ön egy racionális ember?
Feltételezhető, hogy egy racionális személyiség képes megfelelően mérlegelni a költségeket és az előnyöket, majd ezek alapján kiválasztani a legjobb lehetőséget. Az ilyen személy ismeri jelenlegi és jövőbeni preferenciáit, és soha nem veszik el két ellentétes törekvés között. Tökéletes önkontrollal rendelkezik, és korlátozni tudja azokat az impulzusokat, amelyek meggátolhatják hosszú távú céljainak elérését.
A valóságban azonban egy ilyen tökéletesen racionális személy nem létezik. Ha mégis, akkor az rendkívül önző, és csak saját hasznát tartja szem előtt. Mindannyiunknak csupán korlátozott kognitív képességei és önkontroll problémái vannak. Gyakran olyan döntéseket hozunk, amelyek azonnali boldogságot garantálnak, hosszú távon viszont nem adnak semmit. Egy példával könnyen szemléltethetjük. Ha tökéletesen racionális lennénk, miután jóllakunk, már nem ennénk semmit. De melyikünk utasítana vissza egy kis édességet ebéd után? Minden nap több tucat ilyen irracionális döntést hozunk.
Hogyan befolyásolja a pszichológia a gazdasági magatartást?
A viselkedési közgazdaságtan célja, hogy feltárja és elmagyarázza, hogy az emberek mi alapján hozzák meg a napi döntéseket, mi alapján döntenek egy adott vásárlási mód mellett, mi befolyásolja a vásárlási döntéseiket, és hogy mindezeknek milyen hatása van a piacra. Megmagyarázza, hogy az emberek viselkedése miért nem mindig logikus gazdasági szempontból, és miért nem mindig önző - például pénzt adományoznak vagy bizonyos termékeknek magasabb értéket tulajdonítanak, amelyek valójában ugyanolyan értékűek, mint a többi.
Képzeljen el például egy élelmiszerboltot. Ha a bolt a gyümölcsöt, zöldséget és más egészséges ételeket a bejárat közelében helyezi el, megfelelő módon rendezi és világítja meg őket, akkor ez úgy hathat, hogy ezeket a termékeket előtérbe helyezzük az egészségtelen ételekkel szemben.