A biztonság az első
Az, hogy az elektromos autók nem elég biztonságosak, talán a legnagyobb mítosz. Az elektromos járműveknek ugyanúgy át kell esniük a biztonsági teszteken, mint a belső égésű motorral felszerelt autóknak. Különben nem kerülhetnének forgalomba. Megbízhatóságukat a biztonsági vizsgálatok kiváló eredményei is igazolják.
Ezenkívül a kézi sebességváltó hiánya is a funkciók szélesebb skáláját kínálja. Ezek a járművek nem csak csendesek és a megfelelő teljesítménnyel is rendelkeznek, hanem rendkívül könnyen használhatóak. Szintén a felszereltség része a vezetést támogató rendszerek összessége, valamint az automatikus akkumulátorlekapcsolás baleset esetén.
De mi a helyzet a gyalogosokkal? Biztonságosak-e számukra a rendkívül csendes elektromos autók? A gyalogosok számára fokozott kockázatot jelentenek. Ez az oka annak, hogy az európai jogszabályok elektromos autókra vonatkozó irányelve ragaszkodik ahhoz, hogy a 20-30 km/ó-val közlekedő elektromos autók speciális hangot bocsássanak ki, elsősorban tolatáskor.
Az elektromos járművek hátrányai
Mint minden új innovációnak, az elektromos autóknak is nemcsak előnyei, hanem számos hátránya is van. Legtöbbjük az ion-lítium akkumulátorok körüli vitákhoz kötődik, a vásárláskor esedékes magas összegű beruházáshoz, valamint a hosszadalmas és fáradságos töltéshez.
Magas az áruk
Az elektromos autó vásárlása még mindig viszonylag drága egy átlagember számára. Sok márka esetében gyakran kétszer annyit kell fizetni, mint ha ugyanazt a modellt belső égésű motorral vásárolnánk meg. Több mint 20 000 euróért sok vásárló szívesebben választ egy prémium felszereltségű klasszikus működésű autót, mint egy kisvárosi elektromos járművet.
A magas ár azonban megtérülhet az üzemeltetési költségeken. Ez sok tényezőtől függ - milyen gyakran használsz például gyorstöltőket, melyek jelentősen befolyásolják az akkumulátorok elhasználódását, hány kilométert vezetsz és így tovább.
Hosszú és fáradságos töltés
Egy elektromos autó esetében változtatnod kell a személyes időbeosztásodon. Bár manapság a töltés gyors és egyszerű, sokak számára problémát jelent. Több időbe telhet megtenni ugyanazt az útvonalat, mivel még fel is kell töltened a járműved. Egy átlagos elektromos autó körülbelül 150-200 km-t tesz meg egy töltéssel autópályán.
A legtöbb tulajdonos az akkumulátor élettartamának meghosszabbítása érdekében otthon tölti autóját. Az otthoni wallboxban körülbelül 4 óra 15 perc alatt töltheted fel az autót 80%-ra. Ezt az időt azonban jelentősen csökkentheted egy gyorstöltővel. Így a töltés mindössze 40 percet vesz igénybe!
Súlyosbítják az éghajlatváltozást
Az elektromos autók működés közben nem bocsátanak ki káros anyagokat a levegőbe. A legnagyobb problémát esetükben az akkumulátorok jelentik. Előállításukhoz nemesfémekre van szükség. Főleg lítiumra vagy kobaltra. Bár a kobaltot manapság már alig használják, a lítium esetében még mindig aktuális a probléma.
Az akkumulátorok egy része újrahasznosítható. A legtöbbjük azonban a veszélyes hulladékok hatalmas szemétlerakóiban végzi. A legveszélyesebb ezek tárolása anélkül, hogy veszélyes méreganyagok kerülnének a talajba.
Nem tudod, mit kezdj a használt autóakkumulátorokkal? Akkor olvasd el teljeskörű útmutatónkat a témában.