A biztonság az első
Az, hogy az elektromos autók nem elég biztonságosak, talán a legnagyobb mítosz. Az elektromos járműveknek ugyanúgy át kell esniük a biztonsági teszteken, mint a belső égésű motorral felszerelt autóknak. Különben nem kerülhetnének forgalomba. Megbízhatóságukat a biztonsági vizsgálatok kiváló eredményei is igazolják.
Ezenkívül a kézi sebességváltó hiánya is a funkciók szélesebb skáláját kínálja. Ezek a járművek nem csak csendesek és a megfelelő teljesítménnyel is rendelkeznek, hanem rendkívül könnyen használhatóak. Szintén a felszereltség része a vezetést támogató rendszerek összessége, valamint az automatikus akkumulátorlekapcsolás baleset esetén.
De mi a helyzet a gyalogosokkal? Biztonságosak-e számukra a rendkívül csendes elektromos autók? A gyalogosok számára fokozott kockázatot jelentenek. Ez az oka annak, hogy az európai jogszabályok elektromos autókra vonatkozó irányelve ragaszkodik ahhoz, hogy a 20-30 km/ó-val közlekedő elektromos autók speciális hangot bocsássanak ki, elsősorban tolatáskor.
![ketto auto](/assets/images/hu/vendors/ckfinder/userfiles/images/06_2022/zaparkovane-biele-elektromobily.webp)
Az elektromos járművek hátrányai
Mint minden új innovációnak, az elektromos autóknak is nemcsak előnyei, hanem számos hátránya is van. Legtöbbjük az ion-lítium akkumulátorok körüli vitákhoz kötődik, a vásárláskor esedékes magas összegű beruházáshoz, valamint a hosszadalmas és fáradságos töltéshez.
Magas az áruk
Az elektromos autó vásárlása még mindig viszonylag drága egy átlagember számára. Sok márka esetében gyakran kétszer annyit kell fizetni, mint ha ugyanazt a modellt belső égésű motorral vásárolnánk meg. Több mint 20 000 euróért sok vásárló szívesebben választ egy prémium felszereltségű klasszikus működésű autót, mint egy kisvárosi elektromos járművet.
A magas ár azonban megtérülhet az üzemeltetési költségeken. Ez sok tényezőtől függ - milyen gyakran használsz például gyorstöltőket, melyek jelentősen befolyásolják az akkumulátorok elhasználódását, hány kilométert vezetsz és így tovább.
![mosoly tank](/assets/images/hu/vendors/ckfinder/userfiles/images/06_2022/zena-nabija-elektroauto.webp)
Hosszú és fáradságos töltés
Egy elektromos autó esetében változtatnod kell a személyes időbeosztásodon. Bár manapság a töltés gyors és egyszerű, sokak számára problémát jelent. Több időbe telhet megtenni ugyanazt az útvonalat, mivel még fel is kell töltened a járműved. Egy átlagos elektromos autó körülbelül 150-200 km-t tesz meg egy töltéssel autópályán.
A legtöbb tulajdonos az akkumulátor élettartamának meghosszabbítása érdekében otthon tölti autóját. Az otthoni wallboxban körülbelül 4 óra 15 perc alatt töltheted fel az autót 80%-ra. Ezt az időt azonban jelentősen csökkentheted egy gyorstöltővel. Így a töltés mindössze 40 percet vesz igénybe!
Súlyosbítják az éghajlatváltozást
Az elektromos autók működés közben nem bocsátanak ki káros anyagokat a levegőbe. A legnagyobb problémát esetükben az akkumulátorok jelentik. Előállításukhoz nemesfémekre van szükség. Főleg lítiumra vagy kobaltra. Bár a kobaltot manapság már alig használják, a lítium esetében még mindig aktuális a probléma.
Az akkumulátorok egy része újrahasznosítható. A legtöbbjük azonban a veszélyes hulladékok hatalmas szemétlerakóiban végzi. A legveszélyesebb ezek tárolása anélkül, hogy veszélyes méreganyagok kerülnének a talajba.
Nem tudod, mit kezdj a használt autóakkumulátorokkal? Akkor olvasd el teljeskörű útmutatónkat a témában.