A olvasás előnyei a gyerekekre nézve vitathatatlanok. Tudja azonban, hogy mi történik a gyermek agyával olvasás közben? Olvassa el, mit bizonyítanak a tudományos tanulmányok.
Az olvasásnak kétségtelenül számos pozitív hatása van a kisgyermekekre. A gyermek szókincse bővül, elsajátítja a mondatszerkezetek szabályait, ugyanakkor erősíti a szüleivel való kapcsolatot. Egészen a közelmúltig azonban nem létezett olyan tudományos tanulmány, amely pontosan vizsgálta volna, hogy mi történik a gyermek agyával olvasás közben. Mára ez viszont megváltozott.
Olvasson a kisgyermekeknek is
A szakértők évek óta javasolják a szülőknek, hogy már a kisgyermekeknek is olvassanak. Mindezt úgy tanácsolták, hogy a kutatás még nem erősítette meg az olvasásnak a gyermek agyára gyakorolt hatását. Új vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy a gyermekeknek történő korai és gyakori olvasás aktiválja az agy azon részét, amely segít megérteni a nyelv jelentését.
A tanulmány 19 iskoláskor alatti gyermeket és a szüleikkel való interakciójukat vizsgálta. A gyermekek közel 40% -a alacsony jövedelmű környezetből származott. A szülők kitöltöttek egy kérdőívet, amelyben értékelték a gyermekek nevelésére vonatkozó szokásaikat, beleértve azt is, hogy milyen gyakran olvasnak nekik.
A tudósok figyelemmel kísérték a gyerekek agyi tevékenységet, miközben ők történeteket hallgattak. Megállapították, hogy a kisgyermekeknek történő olvasás erős kölcsönhatást mutat az agy azon részeinek aktiválásával, amelyek kapcsolódnak a nyelv jelentésének megértéséhez.
Az óvodáskori olvasás magasabb felnőttkori IQ-t feltételez
Egy másik kutatás azt igazolja, hogy a szellemileg stimuláló tartalom mennyisége - például a gyermekek otthon tartott könyveinek a száma - az agy felnőttkori szerkezetét befolyásolhatja. Ezt a Pennsylvaniai Egyetemen kutatói fedezték fel.
A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy az ösztönző környezetben élő gyerekek felnőttkorukra vékonyabb agykéreggel rendelkeznek (az agy külső rétege), amelyet a tanulmányok a magasabb intelligenciával hoznak kapcsolatba.
A tudósok 64 személy adatait elemezték, akiket több mint 20 évig figyeltek. Amikor a kutatás résztvevői gyerekek voltak, környezetüket a mentális stimuláció tekintetében értékelték, például a gyermekkönyvek és a nevelő hatású játékok mennyisége alapján. Azoknál a gyermekeknél, akik 4 évesen ösztönzőbb környezetben éltek, vékonyabb agykéreggel rendelkeztek 18-20 éves korukra. A mágneses rezonancia eredményei szerint a vékonyabb agykéreggel rendelkező egyének általában magasabb IQ értékkel rendelkeznek.
Érdekes az a megállapítás is, hogy a 8 éves gyermekeknél az otthoni környezet már nincs összefüggésben a felnőttkori agykéreg vastagságával. Ennek oka lehet az is, hogy bár egy ilyen korú gyermek agya még érzékeny a környezet változásaira, már kevesebb időt tölt otthon. A megállapítások tehát hangsúlyozzák a korai élettapasztalatokat az agy fejlődésének szempontjából. Az idő, amit az iskola előtti korban a szülőkkel töltünk, nagy valószínűséggel befolyásolja életünk nagy részét.
Segítse tehát Ön is gyermeket, és olvasson neki akkor is, amikor még nagyon kicsi. Mi ebben is segítünk Önnek. Hogy hogyan? Használja ki kedvezmény kuponjainkat a gyermekkönyvekre, és nem bánja meg!